söndag 13 november 2011

Digital storytelling - interaktivitet?

Jag är lite besviken på denna kurs i digital storytelling. Jag såg väldigt mycket fram emot den men den var inte alls det jag hade föreställt mig. Eller så är det litteraturen jag är besviken på. Vet inte riktigt vilket. Det känns som om interaktiviteten har större fokus än själva berättandet så att säga.

Jag trodde kursen mer skulle handla om hur man berättar en historia på bästa sätt för digitala medier istället för att fokusera så mycket på interaktivitet. Även om interaktivitet är en viktig del av den digitala tekniken, så jag förstår det samtidigt. Men litteraturen har ett starkt spelutvecklingsperspektiv, och handlar för lite om rena berättelser tycker jag. Visst "narrative" har en framträdande roll i boken, men inte på det sättet jag trodde.

Söker man på digital storytelling på nätet får man mer av det perspektivet jag hade velat ha. Hur berättar jag en bra historia som fångar mottagaren - väcker känslor och engagemang och lämnar efter sig ett budskap - på kort tid? Här är ett bra exempel på digital storytelling som jag hade velat lära mig mer om. Framför allt är förstås denna film så stark på grund av en bra text, men jag tycker ändå att text, berättare, klipp och musik förstärker varandra och budskapet. Det var det jag hade velat lära mig på den här kursen. Filmen vann första pris i en digital storytelling-tävling.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar